Khazanah ilmu memancing kita


Kepada teman pemancing semua hantaran cerita2 pendek trip memancing anda, info pengunaan alat2 penangkapan ikan seperti bubu,bintur,rambat dan sebagainya adalah dialu2kan bersama gambar sipenangkapnya kepada editor.Sama2 lah kita akan mendapat menafaatnya jua dengan memperkenalkannya kepada generasi baru. Email: bruneifishing@gmail.com


Album Bruneifishing.

Monday 22 June 2009

Tip memancing ; bagaimana meramal cuaca

Bagi member2 yg memancing offshore atau kelaut pakai boat.Perlu diingat bahwa keselamatan perlu dijaga dan berhati2 sebelum atau semasa dilaut.Batman ani sudah lama berkecimpung dalam arena memancing ani . Puas sudah kana angin dilaut.disini saja ku bagi tip. pasal angin2 sekarang ani inda pandai berjanji, bukannya kambangnya org.mendengar kali sudah 2 atau tiga tahun lapas, banyak orang karam .Seperti tip2 dibawah ani clue2nya adanya angin kan datang semasa dilaut.
Tip 1: sebelum angin kencang datang, biasanya ia akan membawa arus yang deras diatas dalam jangka masa yang singkat.Kadang2 sampai 2 ATAU SIGA HARI.baru ia betiup.
Tip 2. Jika awan berarak dengan laju dan sangat rendah.
Tip 3. Lihat2lah garisan awan memanjang dari jauh dan perhatikan kalau2 garisan berkenaan.kalau awan berkenaan atu cepat ia menghampiri , itu tanda angin kencang.kalau malam ia akan bercahaya berwarna merah dari jauh.
Tip 4. Berhati2 turun waktu musim tengkujuh, iaitu bulan Sept hingga february. Pada musim menghujung angin barat bertiup dalam bulan Oktober, biasanya ombak dan angin kencang selalu meniup.Yang paling kena takuti ialah angin barat tepat, daya dan barat laut.angin yang banyak yang membawa padah pemancing.
Tip 5. Semasa dilaut, jika member mendapati ombak membesar (bejambul)tapi tidak ada angin.ombak berkenaan disebabkan daripada arus lurus membalik keatas muka ayer.arus berkenaan selalunya membawa ombak yang besar.Batman kana sudah ombak ani.malas tah ku cerita.
Tip 6. Kalau langin diselindungi awan.nya orang 'hari sadau' dan anginnya sajuk.hati2 tandanya jua.
Tip 7. Tidak semana cuaca malam panas semasa dilaut, dan kan berkucah2 mengila dipermukaan ayer.inda tau apa pasalnya.
Tip 8. Bagi pemancing dikawasan muara, dipancang,pelabuhan, tkt mejawa,ujung pelompong, ujong sapo. Jangan worrylah.kalau ada angin, lusir saja kedalam. ganya hati2 dikawasan muara putus atu kalau ayer surut bangat, datang angan dari labuan. ombaknya lain tu
dan jua di pertemuan pasir batin pelompong dengan laut dalam menuju ke Awat2.
atu saja kali. lain kali lagi pasal teknik memancing kah? kalau member2 tau pasal ani tolong kongsi pengalaman jua.Terima kasih.

B.Fishing: Terima kasih atas perkongsian dan petuanya..

1 comment:

abg.CF said...

Assyukurillah.. terima kasih batman & teman teman. tips yang bermanaafat untuk warga joran. moga sukses & maju jaya untuk semua, insallah