Khazanah ilmu memancing kita


Kepada teman pemancing semua hantaran cerita2 pendek trip memancing anda, info pengunaan alat2 penangkapan ikan seperti bubu,bintur,rambat dan sebagainya adalah dialu2kan bersama gambar sipenangkapnya kepada editor.Sama2 lah kita akan mendapat menafaatnya jua dengan memperkenalkannya kepada generasi baru. Email: bruneifishing@gmail.com


Album Bruneifishing.

Friday 14 January 2011

Manta Birostris (spesis Pari)


Manta birostris adalah salah satu spesis ikan pari yang dipantau dibawah the IUCN Red Watch List.. Ia pernah didapati diperayeran kita dan sebenarnya ianya kejarangan ada di kawasan laut kitani... Sekiranya rakan pancing kita tertangkap amat dihargai tangkap dan lepas terutama spesis yang berparuh.

2 comments:

ISAQ said...

Kepada semua pemancing/pelaut di NBD, kalau belurih pari atau ikan yang di bawah pemantau, baik tah dilapaskan agar spesis ini inda pupus di dunia. Dapat jua anak cucu cicit kitani mengetahui dan meliat bentuk dan jenis ani di masa-masa akan datang. Kalau belurihpun gambar saja untuk kenangan. Saya sangat berbangga atas usaha anda memberi maklumat yang amat berguna kepada semua. Tahniah atas usaha anda. Kalau ada insertkan lagi.

ISAQ said...

Kepada semua nelayan kalau belurih pari atau spesis bawah pemantauan atau pelindungan baik tah dilapaskan agar inda pupus dapat jua anak cucu cicit kitani akan datang meliat asal spesis atu. Kalau belurih cukup diambil gambar saja. Saya amat berbangga atas usaha anda dpt memaparkan maklumat yang berguna di ruangan ini. Tahniah atas usaha anda. Kalau ada, paparkan lagi. Wassalam.