Khazanah ilmu memancing kita


Kepada teman pemancing semua hantaran cerita2 pendek trip memancing anda, info pengunaan alat2 penangkapan ikan seperti bubu,bintur,rambat dan sebagainya adalah dialu2kan bersama gambar sipenangkapnya kepada editor.Sama2 lah kita akan mendapat menafaatnya jua dengan memperkenalkannya kepada generasi baru. Email: bruneifishing@gmail.com


Album Bruneifishing.

Tuesday 10 February 2009

Untuk padoman kita disini

Kata-kata nasihat ini editor petik dari E-joran sebagai memperingatkan kita agar berwaspada. Editor tertarik akan penulisan oleh Nuri Angkasa ini kerana ia bersankut paut mengenai keselamatan kita semua sebagai pemancing yang berdisiplin. Ikutilah penulisannya dibawah ini:

Batal trip jika halangan bertubi-tubi

Oleh Nuri Angkasa

KEPADA kaki pancing warga muda yang mempunyai darah panas, mereka boleh dikatakan jarang-jarang mengamalkan petua masyarakat tempatan terutama membabitkan soal keselamatan.

Justeru, kali ini Petua Pak Nuri masih berkisar kepada beberapa langkah yang perlu difikirkan sesuai sebelum keluar dari rumah untuk mencari rezeki di tengah laut atau hutan belantara, tasik mahupun di hulu sungai sebagai tempat mencari rezeki Allah.

Langkah pertama yang menjadi tanggungjawab pemancing sebelum meninggalkan rumah untuk memancing selama beberapa hari ialah menentukan keperluan barangan di dapur seperti beras, gula, susu anak dan keperluan harian mesti mencukupi.

Dengan cara demikian, Insya-Allah, Dia akan memberi rezeki yang dicari dengan berlipat-ganda. Tetapi jika anda meninggalkan rumah dalam keadaan serba-serbi barang dapur kekurangan sehingga menyusahkan keluarga yang ditinggalkan; atau paling tepat dalam keadaan menyusahkan keluarga atau jika beras tidak ada ataupun barang keperluan dapur kekurangan tentunya keadaan itu akan menyukarkan keluarga sendiri.

Justeru, langkah paling baik ialah anda perlu membereskan tanggungjawab ini sebelum melangkah keluar dari rumah.

Perkara lain yang perlu diambil kira sebelum keluar rumah ialah mengenai kesihatan keluarga. Jika ada anak yang sakit atau isteri kurang sihat mahupun ada jiran berada dalam keadaan tenat atau kematian maka kita harus membatalkan hasrat untuk keluar memancing atau menangguhkan kepada waktu lain supaya supaya pemergian kita akan dirahmati Allah.

Sebaliknya, ada sebahagian kaki pancing warga muda (tidak semua) tidak menitik beratkan petua ini kerana darah muda untuk turun memancing sudah terikat kukuh dalam diri mereka.

Kita tidak mahu sesal kemudian yang sudah pasti tidak berguna. Tentunya pemancing tidak mahu kehilangan orang dikasihi. Walaupun dengan membawa pulang dua tong besar ikan kelas A , tetapi jika berlaku peristiwa tidak diingini maka itu tidak akan memberi sebarang makna.

Perkara begini bukan saja satu petua yang patut dijadikan amalan tetapi kasih sayang kekeluargaan perlu diutamakan. Pada masa sama, semangat kejiranan perlu dipupuk setiap masa. Memancing adalah satu hobi atau satu kegemaran yang boleh ditangguhkan atau anda boleh terus membatalkan pemergian kerana ribut dan gelombang besar. Anggaplah perkara yang Pak Nuri sebutkan di atas sebagai ‘ribut dan gelombang besar’ yang menghalang kita daripada turun memancing.

Esok masih ada. Ribut dan gelombang akan pergi tetapi ikan tetap ada menanti.

No comments: